Overtid

sengfarge

Det er smart å gå stille i gangene.

«Offside, for pokker!» smeller det fra pappa mens han peser seg over fra rygg til mage og tilbake igjen. Han er god på det, kanskje blandt de beste. Men så øver han også mye. Rulling må være viktig, tenker jeg. Og har jeg ikke før tenkt det så gjør han det på ny mens han løfter på lokket og spør: er Barne-TV ferdig, Vera? Ja, sier jeg. Uten å si noe, men bare ved å gjemme meg under bordet. «Da er det leggetid», sier pappa; 

«Om en liten stund.»

Startskuddet for skuddsalvene er dermed avfyrt. Stillingskrigen er igang. Løsskudd og vådeskudd og skremmeskudd og varselskudd hagler avgårde fra gulvet og kjøkkengraven: «Nå er det snart kvelden, leggetid om en liten stund, klokka er mye, snart kommer Jon blund!»

Et forbaskade mas, men så er det da også egne regler ved fronten. Som at jeg skal legge meg om en liten stund betyr at jeg skal legge meg om en stor stund, for eksempel, og at det i løpet av den store stunden skal gjentas minst fire ganger at det er leggetid om en liten stund. Fem til seks ganger om jeg er muse stille. Sju til åtte om jeg går i dekning på en litt bedre plass enn under sofabordet. Men «en liten stund» er aldri så stor som når pappa gjør som i dag; ser på de i shorts som løper etter ballen eller bare ligger gråtende i gresset.

Da kan det bli sent.

Da kan det dra ut.

«Lurt å ligge lavt i terrenget, Vera» sier pappa da. «Det er smart å gå stille i gangene.»

Men jeg vil ikke vil ligge, jeg, det er jo poenget, ikke i senga, og ikke i terrenget. Så da blir det heller trappa ned til gangen, for å gå stille der. Muse stille. Og hele kvelden kunne jeg gått sånn, frem og tilbake blandt tørrskodde sko og skarpskodde votter, det er jeg sikker på, hadde det bare ikke vært for det, at med det samme jeg kommer ned, så kommer jeg også på, at var det ikke sånn, at mamma kjente musa på gangen? ? ?

Slutt å rop, hyler pappa – det er overtid!

Slutt å hyl, roper mamma – det er leggetid!

Og så gauler pappa, med eitrende stemme og hyttende kropp,

 at det der

 må da for fanden

 være straffe, dommer!


/ Legg gjerne igjen en kommentar eller trykk Liker på facebooksiden min, så blir det lettere for deg å følge med på nye innlegg 🙂

Blogglisten hits

One thought on “Overtid

Legg igjen en kommentar

