Til alle (småbarns)mødre!

fothjertetekst2

Kjære mamma! 

Det er en kjærlighet i asfalten! 

-Hva betyr det egentlig.. at det er et hjerte i isen?

-Å, det betyr nok at det er noen som er veldig, veldig glad i deg, det, jenta mi. Pappa, for eksempel. Kanskje er det et hjerte i asfalten fordi pappa er så glad i deg!

-Ja, kanskje det, mamma. Pappa elsker meg herfra og til månen og tilbake igjen. Men så er det bare det, at jeg kom til å tenke på, at om ikke du hadde vært her mamma..

…så hadde tåneglene mine blitt innmari lange!

Og hvordan tror du egentlig jeg hadde sett ut på håret mitt, om det ikke hadde vært for deg, mamma? Hvordan skulle jeg fått meg sånne fine fletter, om det ikke var du som flettet dem?

Jeg elsker å sparke fotball med pappa, det vet du, og noe av det fineste som finnes er når han og jeg vasser nede på stranda selv om det er midt på vinteren. Men jeg hadde jo frøset i hjel jeg, mamma, om det var pappa som kledde på meg. Ull ytterst og sokker som votter ville ikke holdt dukkene mine varme engang.

Hadde det ikke vært for deg, mamma, så ville ikke trusene blitt vasket, men vrengt. Og påskepynten ville hengt til jul og julepyntet stått fremme til påske. Om det i det hele tatt hadde blitt noe jul eller påske.

Jo da, mamma. Pappa gjør mye han også. Selvfølgelig. Det er ikke det. Men om du ikke hadde vært her, så hadde buksene mine stoppet langt over anklene og genseren blitt tredd på bak frem.

Og lillesøster stakkars.. ville ikke hun fått en innmari sår rumpe? «Litt kan vi jo vente med den bleia», sier pappa. «Bare til femmila er ferdig».

Sånt sier ikke du.

Fordi du vet, hva som skal til, for at familien skal ha det bra.

Der pappa elsker meg i all sin klomsete uvitenhet, kaster du kjærlighet over meg gjennom sånne små, nesten usynlige hendelser. Dag ut og dag inn. Vi er gode på å ønske oss vafler, pappa og jeg. Men hvordan den magiske røra blir til, det kan man jo saktens lure litt på.

Jeg er så fryktelig glad for at det er akkurat du som er mammaen min. Det betyr nemlig at du er meg og at jeg er deg. Og selv om solen vil gjøre alt den kan for å forvandle asfalthjerte mitt til vann, så elsker jeg at du – på tross av at vi har det travelt – setter deg ned, sånn midt på fortauet og i høyde med meg, bare for å se på min lille oppdagelse.

Et mammahjerte kan vel smelte det óg..

..men aldri i verden renne bort.


God morsdag fra alle oss små ♥ 


Del i vei med vennene dine! Og registrer deg gjerne her på bloggen eller trykk liker øverst på facebooksiden min Vera

Blogglisten hits

#morsdag #barn #hjerte #mamma #pappa #vafler #kjærlighet

4 thoughts on “Til alle (småbarns)mødre!

  1. Kjære Vera. Her hos oss er det pappaen min som klipper negler, har laget hjemmelaget barnemat og skiftet flest bleier til riktig tid. Han begynner også å få taket på å ta på meg neglelakk. Mamma lager gode pannekaker av og til, men i helgene er det jeg og pappa som baker scones på morgenen og overrasker mamma. Det utrolige er at hun blir like begeistret hver gang. Husk at mammaer og pappaer er like forskjellige som oss barn, Vera! Det tror ihvertfall jeg. Hilsen Line, 3år

    Likt av 1 person

    1. Så herlig! Her hos oss er det jeg og pappa som lager middag og baker sjokoladekake. Og jeg og pappa som pusser tenner og synger natta sanger. Fordi jeg til tider ikke har hatt barnehageplass har jeg og pappa vært veldig mye sammen og kjenner nok hverandre ut og inn. Men, neglene mine har han likevel aldri klipt! Det er noe med de derre små tingene som mammaen min har litt lettere for å oppdage.. Men som deg så kjenner jeg også noen i barnahagen min hvor pappaen klipper negler.. selvfølgelig! Men siden det er morsdag ville jeg gi litt ekstra ros til mamma som er så god ❤ Tusen takk for at du leser og ikke minst kommenterer Line på 3 🙂 håper du gjør det igjen, og at mammaen din får en kjempefin dag i morgen! Hilsen Vera

      …meen, hjemmelaget barnemat? Jeg liker best skalk jeg!

      Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

