Kokko i nøtta

Nøtter4

Den både kommer og går den, tiden, akkurat som katta.

En brun og rund nøtt. Og glatt, men ikke over alt, ikke på enden, ikke der hvor den klamrer seg fast til treet før den endelig og plutselig slipper taket og faller som et trappetroll over de røde bladene og helt ned til jordkloden hvor den gjemmer seg, så godt det lar seg gjøre, i det våte og gule gresset som pappa likevel burde klipt, en aller siste gang før vinteren. Nei, på enden er ikke nøtten glatt. Der er den litt ruglete, litt prikkete kanskje, eller jeg vet ikke, bare litt mer annerledes, enn resten. For resten er glatt. Speilglatt og deilig å ta på som en rund liten stein som har blitt glattere og glattere av havet, visst nok, og sjøen og bølgene og tiden som har kommet og gått. For den både kommer og går den, tiden, akkurat som katta.

Men der steiner bare er steiner, uansett hvor glatte de måtte være, så er nøtten noe mer. Noe mer enn bare det glatte lag. For tenk at jeg, Vera på 3, bare kan løfte en stein, ikke en liten og rund, men en stor og tung, opp og i høyde med kneet mitt cirka, for så bare å slippe den, rett ned, på tåa mi kanskje, men på nøtta helst, så den knuses som et kinderegg i gulvet. For det har nøtten óg, noe inni. Men det er ikke en leke eller et byggesett, og det er absolutt ikke pappa heller, som farmor så hardpakket påstår.

Det er far´din i et nøtteskall, sier farmor.

Farmor er kokko i nøtta, sier mamma.

Er du nødt til å si det? spør pappa.

Nøtter er godt, tenker jeg.

Og så tar jeg meg en neve og knuser fem av de med en stein og putter resten nedi lomma mens jeg tygger og svelger og tenker at jeg alvorlig skulle mene at jeg elsker nøtter, og at det åpenbart og selvfølgelig hverken er kokko, pappa eller far´din som er inni, men bare farlig god kokkos.

Nøtter1


Del i vei med vennene dine! Og registrer deg gjerne her på bloggen eller trykk liker øverst på facebooksiden min Vera

Blogglisten hits

Legg igjen en kommentar

